Ga naar hoofdinhoud

Een van de belangrijkste spiergroepen waar je je waarschijnlijk niet zo bewust van bent? Dat zou zomaar je bekkenbodem kunnen zijn. Hoe goed je je benen, buik en core ook traint in de sportschool, de kans is groot dat je een belangrijke spiergroep over het hoofd ziet: je bekkenbodem. Een complexe groep spieren die de onderkant van je bekken afsluit als een soort hangmat, die steun geeft aan de organen in je buik: je blaas, endeldarm en bij vrouwen ook de baarmoeder.

Om al deze organen met bijbehorende functies netjes op hun plek te houden en te reguleren, heeft de bekkenbodem een bepaalde basisspanning en draagkracht nodig. Wanneer je bijvoorbeeld hoest, niest, gaat tillen of hardlopen, spant de bekkenbodem zich aan om op het juiste moment als steun te dienen voor de bovenliggende organen.

Hoe erg is het dat de bekkenbodem vaak vergeten wordt? Als je geen klachten hebt, is er eigenlijk niet zoveel aan de hand. Klachten worden vaak veroorzaakt door een te actieve of juist te zwakke bekkenbodem. Een overactieve bekkenbodem kan klachten geven als: buikpijn en vaginale pijn, niet goed uit kunnen plassen of juist heel vaak moeten plassen en problemen met ontlasting. Een onder actieve bekkenbodem kan klachten geven als ontlasting incontinentie, wat het ongewild verlies van ontlasting betekent of soms vaginale verzakkingen. Dit is een probleem wat voor kán komen bij vrouwen die kinderen hebben gekregen. Tevens kan ook de coördinatie van de bekkenbodem soms verstoord zijn en dat kan leiden tot een grote diversiteit aan klachten.

De kunst bij de bekkenbodemspieren is vooral om ze te kunnen aanspannen wanneer het moet en ze de rest van de tijd te ontspannen.

Een tip om de bekkenbodem te ontspannen is om een of beide handen laag op de buik te leggen en met de ademhaling te ademen naar de handen toe. Je voelt dan de handen wat naar voren komen. Indirect zal de ontspanning in de buik ook de bekkenbodem wat ontspannen. Je kunt dit doen terwijl je op de rug ligt, maar ook in zijlig of in zit is dit toe te passen, vind een houding die prettig voor je is. Er is geen goed of fout. Probeer maar eens te voelen of de ontspanning ook richting de bekkenbodem komt, deze kun je heel licht voelen dalen. Hiermee zorg je voor ontspanning in de bekkenbodem.

Kortom: een beetje bewustzijn van je bekkenbodem is alleen maar goed. Weten waar deze spieren zitten, wat ze doen en hoe je ze kunt aanspannen en ontspannen, is alleen maar in je voordeel. Nu en op de langere termijn.

Wanneer u klachten ondervindt kan het helpend zijn om contact op te nemen met een (bekken)fysiotherapeut bij u in de omgeving.

Back To Top