skip to Main Content

Een boswandeling maken, een middagje shoppen of even een paar boodschappen doen. Voor velen een ontspannende of vanzelfsprekende bezigheid, maar voor mensen met etalagebenen juist een pijnlijke ervaring. Onze looptherapie helpt deze aandoening tegengaan, dus maak snel een afspraak en wandel weer pijnvrij.

Voor welke klachten is looptherapie geschikt?

Als je pijn hebt bij het lopen, kan dit wijzen op een vernauwing in de beenslagader. Doordat er minder bloed wordt aangevoerd, gaat er ook minder zuurstof naar het been, wat voor de pijn zorgt. Dit verschijnsel heet officieel claudicatio intermittens, maar het is beter bekend als etalagebenen. Onze speciale looptherapie is erop gericht om weer zo lang mogelijk en pijnvrij te kunnen wandelen.

Waaruit bestaat looptherapie?

De doelstelling van looptherapie is om je pijnvrije en maximale loopafstand te vergroten. Dit doe je onder begeleiding van onze claudicatio-fysiotherapeut, maar het is ook de bedoeling dat je zelf regelmatig oefent met het lopen van steeds langere afstanden. De beste trainingsprikkels, zoals snelheid en hellingshoek, zijn voor iedereen verschillend.  Deze zijn afhankelijk van bijvoorbeeld leeftijd, conditie of de plek van de vernauwing in het been.

Naast het verbeteren van je maximale loopafstand richt onze claudicatio-fysiotherapeut zich ook op de verbetering van je conditie en looppatroon. Dit laatste is vooral belangrijk, omdat je met etalagebenen vaak op een geforceerde manier gaan lopen om de pijn te omzeilen. Dit kost meer kracht, die je al zo hard nodig hebt om verder te kunnen lopen. Het kan ook voor blessures zorgen. Voor het beste resultaat van de looptherapie is het van belang dat je dagelijks traint: minimaal vijf keer per week, bij voorkeur drie keer per dag. In het begin krijg je twee tot drie keer per week begeleidende looptherapie, maar uiteindelijk wordt dit afgebouwd (als je conditie dit toelaat) en ga je steeds meer zelfstandig trainen.

Onze claudicatio-fysiotherapeut kan ook aandacht besteden aan leefstijlveranderingen om het risico op verdere problemen te verminderen. Denk aan stoppen met roken, gezonder eten en actiever worden.

Back To Top