Ga naar hoofdinhoud

Wat mogelijk meer mensen herkennen; u gaat bewegen of sporten en u heeft eigenlijk geen zin om te gaan? Maar zodra u geweest bent voelt u zich fitter en energieker. Dit effect heeft bewegen op het lichaam.

Oncologische aandoening en sporten?

Wanneer u de diagnose krijgt dat u een oncologische aandoening heeft staat uw wereld waarschijnlijk even stil. U krijgt veel informatie te verwerken vanuit het ziekenhuis, en  eventuele operaties en behandelingen die ervoor zorgen dat u uw energie daar heel hard voor nodig gaat hebben. Mogelijk geeft uw behandeld arts ook nog het advies om voor, tijdens of na deze behandelingen te starten met oncologische fysiotherapie gericht op kracht- en conditietraining.

De voordelen van krachttraining:

  • Door krachttraining zullen spieren groeien, dit komt omdat er groeihormonen (myokines) vrijkomen tijdens het sporten.
  • Deze groeihormonen zorgen dat de celwanden van alle cellen in u lichaam meer open gaan staan, en dit zorgt weer voor:
    – Meer energie;
    – Een sneller cel herstel;
    – Meer spierontwikkeling.

De voordelen van conditietraining:

  • Door conditietraining zal de zuurstofopname in u lichaam toenemen;
  • De bloedstroom tijdens inspanning neemt toe;
  • De opslag van energie in u spieren neemt toe. Dit zorgt weer voor:
    – Minder vermoeidheid;
    – Meer uithoudingsvermogen wat dagelijks functioneren verbetert.

Door het sporten worden er hormonen (neurotransmitters)  aangemaakt waaronder endorfine, serotonine en dopamine. Endorfine is het belangrijkste anti stress- hormoon wat aangemaakt wordt tijdens het sporten (na 10 minuten ongeveer). Dit zorgt ervoor dat pijn en stress worden onderdrukt waardoor er dus meer ruimte is voor een fijner en gelukkiger gevoel.
Serotonine is het stofje wat bij stress erg snel afneemt en zorgt voor het geluksgevoel. Dopamine  is het stofje wat ervoor zorgt dat we tevreden zijn met hoe we getraind hebben.  Het wordt ook wel het genotshormoon genoemd.

Door deze hormonen meer aan te maken en regelmatig te bewegen zorgt dit dus voor een algeheel sterker mentaal welzijn waardoor bijvoorbeeld ook de slaap bevorderd kan worden.

Dus als u het advies krijgt om te bewegen of u voelt zich juist niet energiek en moe, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat u juist actiever in uw dagelijkse leven kan worden waardoor u meer energie krijgt en u mentaal sterker gaat voelen.

Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen met een oncologische fysiotherapeut bij u in de buurt.

 

 

Back To Top